De flesta subkulturer handlar i någon utsträckning om att ta avstånd från det omgivande samhället. Punkarna ville ha anarki, black metal-fansen dyrkar döden och djävulen, emosarna provocerar genom sin androgynitet och hippies ska vi inte ens prata om. Men så finns det en subkultur som prisar den typ av lyx som man kan hitta i välbärgade villaområden i Sverige och i andra länder. Vi talar om hiphopparna.
För ungefär tio år sedan var det franska lyxmärket Louis Vuitton, känt för bl.a. sina väskor, kanske det mest hiphop som fanns. Idag är det nog snarare det tyska lyxbilsmärket Maybach som visar hur rapparna hyllar lyxkonsumtion. Detta märks också i videorna, framför allt de som regisserats av Hype Williams, där det åtminstone finns en scen inspelad vid en ny pool på en lyxig egendom i Kalifornien eller Florida. Över huvud taget finns det nog ingen grupp som ger intryck av att skämmas så lite över att vara nyrika som rappare.
Visst finns det mycket militant hiphop, band som Non Phixion, Dead Prez och framför allt Public Enemy, som rappar om att göra revolution och starta en ny samhällsordning. Men den främsta källan till dessa bands ilska (förutom att det är en pose som de kans sälja skivor och tjäna pengar på) är att de inte känner sig inkluderade i det amerikanska samhället, behandlade som styvbarn, för att citera Public Enemy. Om de hade gjort det hade de antagligen rappat om att det är jobbigt att vaxa parkettgolvet, eller om stenskott i rutan på bilen.